DSL adalah singkatan bagi perkataan Lesen Perkapalan Dalam Negeri (Domestic Shipping License). Di bawah Dasar Kabotaj yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 1980, kapal-kapal (kecuali kapal-kapal yang dinyatakan di bawah Seksyen 65L, Ordinan Perkapalan Saudagar 1952) yang membawa penumpang atau barangan :
dan termasuk perkhidmatan menunda atau menolak kapal oleh sebarang kapal yang terlibat dalam perkapalan domestik mesti mempunyai DSL yang sah.
Syarat-syarat yang mesti dipenuhi oleh pemohon DSL adalah seperti:
Malaysia mempunyai sebanyak 105 buah kemudahan pendaratan yang terdiri daripada pelabuhan-pelabuhan utama dan pelabuhan-pelabuhan kecil.
Pelabuhan-pelabuhan di negara ini dibahagikan kepada dua kategori utama iaitu pelabuhan utama (major ports) dan pelabuhan kecil (minor ports). Pelabuhan Persekutuan (Federal Ports) merupakan di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan manakala Pelabuhan Negeri (State Ports) di Sabah dan Sarawak adalah di bawah bidang kuasa Kerajaan Negeri. Pelabuhan Utama dan Pelabuhan Kecil adalah seperti berikut:
Kemudahan pendaratan dan jeti-jeti di seluruh negara selain daripada yang tersebut di atas adalah terletak di bawah bidang kuasa Jabatan Laut dan diklasifikasikan sebagai pelabuhan kecil (minor ports). Di antaranya ialah Pelabuhan Labuan, Pelabuhan Port Dickson dan Pelabuhan Kerteh.