Kementerian Pengangkutan Malaysia

Piagam Pelanggan


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Kami Berjanji akan:

  1. Menggubal dasar-dasar berkaitan sekto​r Darat, Udara dan Maritim seperti berikut:
    • ​Yang melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh dua belas (12) bulan.
    • Yang tidak melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh enam (6) bulan.
  2. ​​Memastikan projek-projek pembang​unan dimulakan dalam tempoh satu (1) bulan selepas surat setuju terima dikeluarkan.
  3. ​​​​Memproses dan meluluskan permit dan lesen bagi permohonan yang lengkap dalam tempoh berikut:-
    • Permohonan Lesen Air Services License (ASL) dalam tempoh enam (6) bulan dan Air Services Permit (ASP) dalam tempoh satu (1) bulan permohonan.
    • Memproses dan meluluskan lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh dua (2) hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima sebelum jam 3 petang bekerja. (Permohonan yang diterima dan diproses selepas jam 3.00 petang akan dikira sebagai permohonan keesokan hari) dan ​mencetak lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh satu (1) hari bekerja untuk permohonan yang telah diluluskan dan diterima bayarannya sebelum jam 4.00 ​petang hari bekerja.
  4. ​​Mengeluarkan maklumat perangkaan berkaitan pengangkutan pada setiap suku tahun.
  5. ​Memastikan aduan awam yang diterima diselaras dan diberi maklum balas dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

Pencapaian Piagam Pelanggan 2022

Pencapaian Kelulusan Lesen Perkapalan Dalam Negeri Dalam Tempoh 2 (dua) Hari bekerja Bagi Tahun 2022

Bulan Jumlah Hari Bekerja ​​Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
Januari



Februari



​Mac



​April



Mei



Jun



​Julai



​Ogos



September



Oktober



November



​Disember



​​Pencapaian Pengeluaran Lesen Dari Tarikh Bayaran Lesen Diterima Dalam Tempoh 1 (satu)​ hari Bagi Tahun 2022

Bulan Jumlah Hari Bekerja​​
Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
​Januari



​​​Febru​ari



​Mac



​​April



​​Mei



​Jun



​​Julai



Ogos



​​September



​​Oktober



​​November



​Disember





Pencapaian Pengeluaran Data Perangkaan Pengangkutan Sukuan Bagi Tahun 2022

Perkara Tarikh yang dikeluarkan
​Suku 1 Suku 2 Suku 3​ Suku 4​
​Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat 23/05/2022 02/08/2022 16/11/2022
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat - Rel 23/05/2022 02/08/2022 16/11/2022
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Udara 23/05/2022 02/08/2022 16/11/2022
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Maritim 23/05/2022 02/08/2022 16/11/2022

​Pencapaian Maklum Balas Terhadap Aduan Awam Dalam Tempoh 3 (tiga) Hari Bekerja Bagi Tahun 2022

​​Bulan ​Diterima Respon dalam masa 3 hari Respon melebihi 3 har ​Peratus​ (%) menepati standard
Januari 133
109
24
81.9%
​Februari 132
111
21
84.09%
Mac 180
165
15
91.67%
​April 188
175
13
93.08%
Mei 87
73
14
83.9%
Jun 114
101
13
88.59%
Julai 92
89
3
96.73
Ogos 190
180
10
94.70%
​​September 138
133
5
96.40%
Oktober 118 103 15 87.30%
​November 128 105 23 82.00%
​Disember 131
129
2
98.50%

Senarai Tahunan Pencapaian Piagam Pelanggan

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2021​​​

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2020​

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2019​

Pencapaian Piagam Pelanggan 2018

Pencapaian Piagam Pelanggan 2017

Pencapaian Piagam Pelanggan 2016

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2015
​​​​​​​​​​​