Piagam Pelanggan


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Kami Berjanji akan:

  1. Menggubal dasar-dasar berkaitan sekto​r Darat, Udara dan Maritim seperti berikut:
    • ​Yang melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh dua belas (12) bulan.
    • Yang tidak melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh enam (6) bulan.
  2. ​​Memastikan projek-projek pembang​unan dimulakan dalam tempoh satu (1) bulan selepas surat setuju terima dikeluarkan.
  3. ​​​​Memproses dan meluluskan permit dan lesen bagi permohonan yang lengkap dalam tempoh berikut:-
    • Permohonan Lesen Air Services License (ASL) dalam tempoh enam (6) bulan dan Air Services Permit (ASP) dalam tempoh satu (1) bulan permohonan.
    • Memproses dan meluluskan lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh dua (2) hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima sebelum jam 3 petang bekerja. (Permohonan yang diterima dan diproses selepas jam 3.00 petang akan dikira sebagai permohonan keesokan hari) dan ​mencetak lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh satu (1) hari bekerja untuk permohonan yang telah diluluskan dan diterima bayarannya sebelum jam 4.00 ​petang hari bekerja.
  4. ​​Mengeluarkan maklumat perangkaan berkaitan pengangkutan pada setiap suku tahun.
  5. ​Memastikan aduan awam yang diterima diselaras dan diberi maklum balas dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

Pencapaian Piagam Pelanggan 2020

Pencapaian Kelulusan Lesen Perkapalan Dalam Negeri Dalam Tempoh 2 (dua) Hari bekerja Bagi Tahun 2020

Bulan Jumlah Hari Bekerja ​​Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
Januari 354 0 0 354
Februari 333 0 0 333
​Mac 402 0 0 402
​April 250 0 0 250
Mei 338 0 0 338
Jun 332 0 0 332
​Julai
​Ogos
September
Oktober
November
​Disember
​​

​​Pencapaian Pengeluaran Lesen Dari Tarikh Bayaran Lesen Diterima Dalam Tempoh 1 (satu)​ hari Bagi Tahun 2020

Bulan Jumlah Hari Bekerja​​
Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
​Januari 345 0 0 345
​​​Febru​ari 324 0 0 324
​Mac 391 0 0 391
​​April 244 0 0 244
​​Mei 328 0 0 328
​Jun 328 0 0 328
​​Julai
Ogos
​​September
​​Oktober
​​November
​Disember

Pencapaian Pengeluaran Data Perangkaan Pengangkutan Sukuan Bagi Tahun 2020

Perkara Tarikh yang dikeluarkan
​Suku 1 Suku 2 Suku 3​ Suku 4​
​Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat ​​
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat - Rel
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Udara
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Maritim

​Pencapaian Maklum Balas Terhadap Aduan Awam Dalam Tempoh 3 (tiga) Hari Bekerja Bagi Tahun 2020

​​Bulan ​Diterima Respon dalam masa 3 hari Respon melebihi 3 har ​Peratus​ (%) menepati standard
Januari 300 264 36 88%
​Februari 167 159 8 95.20%
Mac 81 58 23 71.60%
​April 109 57 52 52.20%
Mei 214 142 ​​72 66.30%
Jun= 182 104 78 57.10%
Julai 182 220 54 80.20%
Ogos 189 161 28 85.10%
​​September 220 173 29 85.60%
Oktober
​November
​Disember ​​

Senarai Tahunan Pencapaian Piagam Pelanggan