Kementerian Pengangkutan Malaysia

Piagam Pelanggan


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Kami Berjanji akan:

  1. Menggubal dasar-dasar berkaitan sekto​r Darat, Udara dan Maritim seperti berikut:
    • ​Yang melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh dua belas (12) bulan.
    • Yang tidak melibatkan pindaan kepada akta serta kelulusan Parlimen dalam tempoh enam (6) bulan.
  2. ​​Memastikan projek-projek pembang​unan dimulakan dalam tempoh satu (1) bulan selepas surat setuju terima dikeluarkan.
  3. ​​​​Memproses dan meluluskan permit dan lesen bagi permohonan yang lengkap dalam tempoh berikut:-
    • Permohonan Lesen Air Services License (ASL) dalam tempoh enam (6) bulan dan Air Services Permit (ASP) dalam tempoh satu (1) bulan permohonan.
    • Memproses dan meluluskan lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh dua (2) hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima sebelum jam 3 petang bekerja. (Permohonan yang diterima dan diproses selepas jam 3.00 petang akan dikira sebagai permohonan keesokan hari) dan ​mencetak lesen perkapalan dalam negeri dalam tempoh satu (1) hari bekerja untuk permohonan yang telah diluluskan dan diterima bayarannya sebelum jam 4.00 ​petang hari bekerja.
  4. ​​Mengeluarkan maklumat perangkaan berkaitan pengangkutan pada setiap suku tahun.
  5. ​Memastikan aduan awam yang diterima diselaras dan diberi maklum balas dalam tempoh tiga (3) hari bekerja.

Pencapaian Piagam Pelanggan 2023

Pencapaian Kelulusan Lesen Perkapalan Dalam Negeri Dalam Tempoh 2 (dua) Hari bekerja Bagi Tahun 2023

Bulan Jumlah Hari Bekerja ​​Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
Januari 251


251
Februari 302


302
​Mac 335


335
​April 271


271
Mei 379


379
Jun 282


282
​Julai 345


345
​Ogos 369


369
September 330


330
Oktober 323


320
November 303


303
​Disember 271​


271

​​Pencapaian Pengeluaran Lesen Dari Tarikh Bayaran Lesen Diterima Dalam Tempoh 1 (satu)​ hari Bagi Tahun 2023

Bulan Jumlah Hari Bekerja​​
Jumlah lesen yang diluluskan
1 hari 2 hari 3 hari dan lebih​
​Januari 251


251
​​​Febru​ari
302


302
​Mac 335


335
​​April 271


271
​​Mei 379


379
​Jun 282


282
​​Julai 345


345
Ogos
369


369
​​September 330


330
​​Oktober 323


323
​​November 303


303
​Disember 271


271

Pencapaian Pengeluaran Data Perangkaan Pengangkutan Sukuan Bagi Tahun 2023

Perkara Tarikh yang dikeluarkan
​Suku 1 Suku 2 Suku 3​ Suku 4​
​Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat 19/06/2023
22/08/2023
14/11/2023
11/3/2024
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Darat - Rel 19/06/2023
22/08/2023
14/11/2023
11/3/2024
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Udara 19/06/2023
22/08/2023
14/11/2023
11/3/2024
Perangkaan Pengangkutan Bagi Sektor Maritim 19/06/2023
22/08/2023 14/11/2023
11/3/2024

​Pencapaian Maklum Balas Terhadap Aduan Awam Dalam Tempoh 3 (tiga) Hari Bekerja Bagi Tahun 2023

​​Bulan ​Diterima Respon dalam masa 3 hari Respon melebihi 3 hari
​Peratus​ (%) menepati standard
Januari 105
100 5 95
​Februari 150
140 10 93
Mac 189
177 12 94
​April98
182
178 4 98
Mei 189
177 12 94
Jun 163
155 8 95
Julai 262
262 0
100
Ogos 229
227 2 99
​​September 168
165 3 98
Oktober 214
212 2 99
​November 746
747
1
99
​Disember ​555
556
1
99

Senarai Tahunan Pencapaian Piagam Pelanggan

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2022

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2021​​​

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2020​

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2019​

Pencapaian Piagam Pelanggan 2018

Pencapaian Piagam Pelanggan 2017

Pencapaian Piagam Pelanggan 2016

​Pencapaian Piagam Pelanggan 2015
​​​​​​​​​​​​​​​