Latar Belakang
Bahagian Udara merupakan salah satu bahagian yang penting di Kementerian Pengangkutan Malaysia. Bahagian ini bertanggungjawab terhadap semua urusan hal ehwal industri penerbangan awam di Malaysia. Bahagian ini adalah terdiri daripada enam (6) unit seperti berikut:
- Pengangkutan Udara
- Perkhidmatan Lapangan Terbang
- Industri Aeroangkasa dan Hubbing
- Pelesenan & Kerjasama Serantau
- Perkhidmatan Luar Bandar
- Konvensyen & Keselamatan
Piagam Pelanggan
- Memproses permohonan syarikat-syarikat penerbangan berjadual untuk menambah atau mengadakan penerbangan ke laluan-laluan baru dalam tempoh 2 minggu.
- Memproses permohonan syarikat-syarikat penerbangan tidak berjadual untuk mengadakan penerbangan charter dalam tempoh 1 minggu.
- Memproses permohonan penutupan ruang udara dalam masa 2 minggu.
- Memproses permohonan penutupan ruang udara dalam tempoh 2 minggu.
- Memproses permohonan untuk menaiktaraf lapangan terbang dan sistem dalam tempoh 3 bulan.
- Memproses permohonan lesen Air Services License (ASL) dalam tempoh 6 bulan.
- Memproses permohonan Air Services Permit (ASP) dan kelulusan permohonan sekolah latihan pernerbangan dalam tempoh 1 bulan.
- Melayani aduan yang diterima dalam tempoh 3 hari bekerja.
Fungsi
- Merancang serta mengkaji dasar-dasar berhubung perkhidmatan pengangkutan udara.
- Memperluaskan rangkaian perkhidmatan udara antarabangsa menerusi rundingan-rundingan udara.
- Memastikan perancangan, pembinaan dan penyelenggaraan infrastruktur lapangan terbang mengikuti piawaian yang ditetapkan.
- Memastikan aspek-aspek perundangan dan peraturan penerbangan awam/pengangkutan udara adalah sejajar dengan kehendak Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (International Civil Aviation Organisation - ICAO).
Objektif
- Merancang serta mewujudkan sistem pengangkutan udara yang cekap, berkesan dan selamat untuk penumpang dan kargo.
- Merancang serta mewujudkan infrastruktur bagi menyokong keperluan pengangkutan udara.
Carta Organisasi