Latar Belakang
Bahagian Pentadbiran dan Kewangan telah distruktur semula kepada Bahagian Perolehan dan Kewangan pada 1 Mac 2021. Perubahan ini selaras dengan pengukuhan perjawatan dan penstrukturan semula Kementerian Pengangkutan Malaysia.
Bahagian ini bertanggungjawab dalam pengurusan belanjawan, perolehan, dan kewangan bagi Kementerian Pengangkutan Malaysia dan Jabatan / Agensi di bawahnya.
Piagam Pelanggan
- Menyedia dan memeriksa ABM tahunan bagi Kementerian dan Jabatan dalam tempoh (2) bulan daripada tarikh surat Perbendaharaan;
- Mengagihkan waran Anggaran Belanja Mengurus tahunan bagi Kementerian dan Jabatan bagi Anggaran Belanja Mengurus dalam tempoh 30 hari selepas menerima Waran Am daripada Perbendaharaan;
- Mengeluarkan keputusan mesyuarat dalam masa 3 hari bekerja selepas Mesyuarat Lembaga Perolehan / Jawatankuasa Sebut Harga bersidang;
- Menyelesaikan urusan perolehan secara tender untuk perakuan Lembaga Perolehan dalam tempoh 120 hari tertakluk kepada dokumen lengkap;
- Menyelesaikan urusan perolehan secara sebut harga untuk perakuan Jawatankuasa Sebut Harga dalam tempoh 90 hari tertakluk kepada kelengkapan dokumen yang dikemukakan;
- Memproses Pesanan Tempatan / Kerajaan melalui Sistem ePerolehan dalam tempoh 3 hari bekerja selepas permohonan yang lengkap diterima;
- Memproses bayaran perbelanjaan mengurus bagi bil / tuntutan dalam tempoh 7 hari daripada tarikh dokumen lengkap diterima;
- Meluluskan permohonan Pendahuluan Diri dalam tempoh 7 hari bekerja daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima;
- Meluluskan permohonan Pembiayaan Pinjaman Komputer dan Kenderaan dalam tempoh 14 hari bekerja daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima;
- Memproses Waran Perjalanan Udara Awam (WPUA) dalam tempoh 3 hari sebelum tarikh penerbangan;
- Mengeluarkan resit rasmi pada hari yang sama transaksi terimaan dilaksanakan; dan
- Memproses bayaran di bawah kelulusan khas AP58(a) dalam tempoh 14 hari daripada tarikh kelulusan.
Fungsi
- Pengurusan belanjawan mengurus untuk Kementerian, Jabatan-jabatan dan Agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia;
- Pengurusan pembayaran dan perbelanjaan mengurus di Kementerian Pengangkutan;
- Pengurusan Perolehan secara pembelian terus, sebut harga dan tender bagi bekalan, perkhidmatan dan kerja di Kementerian Pengangkutan Malaysia dan Jabatan-Jabatan di bawah Kementerian; dan
- Keurusetiaan Mesyuarat LP, JKSH Kementerian Pengangkutan Malaysia.
Objektif Bahagian
- Untuk memberi perkhidmatan sokongan kewangan, perolehan, belanjawan dan kontrak kepada Jabatan-jabatan dan Agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan; dan
- Memastikan pemantauan dasar dan segala urusan kewangan, belanjawan dan kontrak Kerajaan dilaksanakan dengan cekap dan berkesan.
Carta Organisasi