Carian:
Besarkan Saiz Teks Saiz Teks Asal Kecilkan Saiz Teks

​​​​​​​​​​​​​​​PENGANGKUTAN JALAN​​

​Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS)​

Pengenalan​​​

Penubuhan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya atau Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) sebagai sebuah badan berkanun telah dipersetujui pada Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Keselamatan Jalan Raya Bil.1/2006 pada 15 Mei 2006 yang telah dipengerusikan oleh Y.A.B. Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Susulan keputusan tersebut, MIROS secara rasminya telah ditubuhkan pada 3 Januari 2007. MIROS bertanggungjawab di dalam merancang dan menjalankan kajian dan penilaian berkaitan bidang-bidang yang melibatkan sektor keselamatan jalan raya dan bertindak sebagai one stop centre bagi pengumpulan dan penyebaran maklumat melalui percetakan dan program latihan. MIROS juga bertanggungjawab untuk menaikkan Malaysia sebagai salah sebuah negara yang maju dalam bidang penyelidikan keselamatan jalan raya di peringkat antarabangsa.​


​Akta Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2012 [Akta 748] telah berkuat kuasa pada 15 Julai 2012 untuk menjadikan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sebagai sebuah pertubuhan bertujuan membantu Kerajaan merangka dasar dan program keselamatan jalan raya ​dan menangani isu keselamatan jalan raya berasaskan hasil kajian dan penyelidikan saintifik.​

​​Fungsi MIROS​​

​ 

​Selain itu, antara fungsi MIROS adalah:​​

​​

1. ​​​​M​enjalankan kerja-kerja penyelidikan ke atas keselamatan jalan raya;

2. Meningkatkan pengetahuan dan kesedaran orang awam terhadap keselamatan jalan raya;​

3. ​​​​Memberi khidmat nasihat;

​​​4. Merancang, menjalankan latihan dan membuat penilaian ke atas program keselamatan jalan raya;

5. Mengkaji semula kaedah ujian yang dijalankan; dan​​

6. ​Mewujudkan jaringan hubungan dan bekerjasama dengan badan-badan lain.

​​​​

Maklumat lanjut boleh dilayari melalui laman web MIROS di ​http://www.miros.gov.my​


​ ​ ​

Cadangan untuk Pusat Keselamatan Jalan Raya ASEAN (ARSC) telah dibentangkan pada 14 Mei 2013 pada Mesyuarat ke-4 Keselamatan Jalan Raya Kumpulan ASEAN Multi Sektor Khas Kerja (MRSSWG) oleh MIROS. Pusat yang dicadangkan ini akan memberi pengetahuan tentang keadaan mengenai keselamatan jalan raya di negara-negara anggota ASEAN termasuk maklumat tentang perkara-perkara seperti undang-undang dan peraturan-peraturan lalu lintas, data kemalangan jalan raya, data pengangkutan jalan, peraturan kenderaan mengenai standard dan pemeriksaan, pemandu latihan dan pemandu ujian, aktiviti polis trafik, latihan keselamatan jalan raya di sekolah-sekolah, maklumat keselamatan jalan raya / kempen kepada masyarakat. 

Selepas Mesyuarat 20 ASEAN Pengangkutan Menteri (ATM) pada 27 November 2014 di Mandalay, Myanmar mengalu-alukan pelantikan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) sebagai Pusat Keselamatan Jalan Raya Serantau ASEAN. Matlamat pusat ini adalah untuk menggalakkan dan memberi pengetahuan mengenai isu-isu keselamatan jalan raya di kalangan negara-negara anggota ASEAN. 

Pusat Keselamatan Jalan Raya ASEAN juga akan berperanan sebagai pusat yang akan membantu dan membimbing negara-negara ASEAN untuk mencapai tahap yang lebih tinggi prestasi keselamatan jalan raya dari segi aspek-aspek berikut:

1. Program keselamatan jalan raya dan melaksanakan reka bentuk berasaskan sains dan seni di rantau ini;
2. Mengharmonikan piawaian, garis panduan dan kaedah aktiviti keselamatan jalan raya di rantau ini;
3. Menyelaras dan mengumpul usaha negara-negara anggota untuk tujuan perkongsian pengetahuan;
4. Memberi bimbingan teknikal dan kepimpinan yang berkesan kepada negara-negara anggota;
5. Memantau dan menilai pelaksanaan program keselamatan jalan raya dan inisiatif oleh negara-negara anggota; dan
6. Menilai dan mengesahkan prestasi keselamatan jalan raya bagi negara-negara anggota, menggabungkan dan menyelaraskan perbandingan serantau bagi mewakili keadaan keselamatan jalan raya serantau.​​ ​​​ASEAN ROAD SAFETY CENTRE​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

​ ​

Program terancang ini adalah untuk membangunkan program penilaian kebolehlanggaran kenderaan baru untuk Malaysia, berlandaskan data milik pengeluar dan diterjemahkan dan dinilai semula berdasarkan kriteria tertentu. Secara keseluruhan terdapat 8 program seumpama ini termasuk di Amerika Syarikat, rantau Australasia, Eropah dan juga Asia.​

Matlamat utama program ini adalah menyediakan maklumat berkaitan keselamatan kenderaan kepada umum melalui ujian perlanggaran berskala penuh yang bebas dan objektif. Secara perbandingan, ujian NCAP kebiasaannya dilaksanakan pada tahap yang melebihi keperluan minima peraturan dan undang-undang yang ditentukan. Program ini juga secara langsung mempertabatkan usaha pengeluar kenderaan yang mengeluarkan kenderaan yang lebih selamat untuk pasaran.​​

Asean NCAP merupakan hasil kerjasama antara MIROS dan Global NCAP dengan matlamat mempertingkatkan tahap keselamatan kenderaan di rantau Asean. Ia merupakan projek yang dilahirkankan bagi menyahut seruan Bangsa-Bangsa Bersatu yang mewujudkan Decade of Action 2011-2020 for Road Safety.​  ​KEPUTUSAN ASEAN NCAP​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​